5 Aug 2020

Review: de Juan Salvador 1C en 2T

instrumenten Review: de Juan Salvador 1C en 2T

Juan Salvador is een Europees gitaarmerk dat wereldwijd bekend staat om klassieke gitaren van goede kwaliteit voor een relatief lage prijs. Alle gitaren van Juan Salvador zijn voorzien van een massief bovenblad wat er voor zorgt dat de tonen beter resoneren en de gitaar een krachtigere en warmere toon heeft ten opzichte van bijvoorbeeld een gitaar met een gelamineerd bovenblad.

2T thin body

De 2T van Juan Salvador is een semi-akoestische gitaar met een dunnere body dan normaal, speciaal gebouwd voor live optredens. De dunnere body van de 2T zorgt ervoor dat je niet alleen minder snel feedback krijgt maar het speelt ook nog eens een stuk comfortabeler. De 2T is uitgevoerd met een massief vuren (spruce) bovenblad, gelamineerde palissander zijkanten en een massief palissander achterblad. Ook de toets is vervaardigd van massief ebben (ebony).

Deze houtsoorten geven de gitaar een minder warme- maar heldere klank en veel volume als eigenschap. Daarnaast is de gitaarhals voorzien van een truss rod en heeft de gitaar een ingebouwd Fishman Prefix Pro Blend pick-up systeem waarmee je de sound nauwkeurig kunt instellen. Dit pick-up systeem bevat namelijk zowel een piëzo element in de brug als een microfoon in de body waarvan de balans tussen deze 2 te regelen is via de interface. Kortom, een perfecte Spaanse gitaar voor live optredens.

Juan Salvador 2T
Juan Salvador 2T
Juan Salvador 2T
Juan Salvador 2T
Juan Salvador 2T

Eerste indruk (2T)

Wat meteen opvalt aan de 2T, naast dat deze er fantastisch uitziet is dat deze erg licht is. De 2T speelt erg fijn weg door de wat smallere hals, en mede doordat de body kleiner is en de gitaar zo licht is ligt hij lekker in de hand. De klank van de gitaar is zeer vol en warm zoals je van een Spaanse gitaar gewent bent maar de 2T lijkt wel een extra groot bereik te hebben in de lage tonen maar toch nog steeds met een heldere algehele klank. Het Fishman pick-up systeem klinkt zowel in het PA systeem als in de audio interface erg goed en door de ingebouwde microfoon naast het piëzo element geeft het een goede weergave van de echte klank van de gitaar.

Dankzij de cutaway in de body zijn de hogere noten beter te bereiken en maakt het het makkelijker om, zonder daar een techniek voor te ontwikkelen, noten die zich na de 12e fret bevinden, te spelen. Hoewel dit te doen is zonder cutaway, verbeterd deze eigenschap alleen maar de speelbaarheid van de gitaar. Daarnaast is de gitaar vanuit de fabriek prima afgesteld en staan de snaren op goede hoogte om meteen hiermee aan de slag te gaan. Ieders speelstijl zal een andere afstelling nodig hebben, maar hiermee geeft de Juan Salvador een prima gulden middenweg.

Als het gaat over afwerking, de 2T staat goed glanzend in de lak, geen grote 'gap' vanaf het fretbord naar de body of scherpe freteinden en geweldig glimmende stemmechanieken die stevig aanvoelen en de stemming goed lijkt vast te houden. De binding rondom de body, lijkt ook gemaakt te zijn van sparrenhout en creëert een mooi contrast samen met het pallisanderhout. Ook moeten wij credits geven voor de prachtige roset rondom het klankgat. Hoewel dit misschien wel machinaal gemaakt kan zijn, lijkt het erop dat het gefineerd handwerk is met een mooi design. De gitaar zelf dient daarom ook als inspiratiebron voor het vakmanschap wat hierin is gegaan.

1C klassieke gitaar

De 1C is een klassieke gitaar met een zij- en achterblad van gelamineerd beuken, hals van mahonie en toets van ovangkol. De 1C, samen met zijn broertje of zusje de 2C, zijn erg populair bij muziekscholen die Klassiek, Samba, Bossa Nova of Braziliaanse Jazz geven, deze aan hun studenten aanbevelen door de scherpe prijs- en kwaliteitsverhouding. Voor dat doel leent de 1C zich perfect en is een goede gitaar om met de voorgaand genoemde stijlen aan de slag te gaan.

Juan Salvador 1C
Juan Salvador 1C
Juan Salvador 1C
Juan Salvador 1C
Juan Salvador 1C

Eerste indruk (1C)

Net zoals de 2T ziet de 1C er super uit en is het een erg handbare en lichte gitaar. Wat meteen opvalt is dat de gitaar een zeer warme klank geeft, ja nog warmer zelfs dan de 2T. Dit komt door het gebruik van een massief Ceder bovenblad. Als we kritisch luisteren dan zijn de tonale eigenschappen van deze gitaar matig maar als we kijken naar de gebruikte materialen en de prijs dan kunnen we hier niet te lang bij stil staan. Als we kijken naar de afwerking van de 1C is dit natuurlijk een momentopname, gezien gitaren handwerk zijn kan er verschil zitten in 2 gitaren van hetzelfde model. De 1C heeft een matte tot zijdeglansende finish en geeft een gevoel van simpele tijden.

Een ode aan de beginselwerken van een artiest en hoe deze klein beginnen en zich uiteindelijk groot uiten. De finish geeft een natuurlijk gevoel en dat de nek mat is afgewerkt, speelt deze soepel en blijft deze niet aan je hand 'plakken' vanwege het vacuüm wat soms gecreëerd kan worden met een hoogglanzende finish. De fretten zijn prima afgewerkt en we zien kleine imperfecties, zoals de opgedroogde lijmrand die je duidelijk kan zien waar het fretbord aan de body is gelijmd. De roset is bij dit model ook erg mooi en dit mooie handwerk scheid de 1C dan ook van de 'echte' beginnersgitaren. De speelbaarheid is goed, categoriseert zichzelf ook als een stapje hoger dan beginnersgitaar en als je op zoek bent naar een gitaar met grootse looks, zul je in een ander prijssegment moeten zoeken.

Conclusie

Ben jij een beginnende gitarist en zoek je net even wat anders dan de standaard gelamineerde instapmodellen? Dan is de 1C van Juan Salvador een leuke gitaar om naast het leren van de basics ook gevoel te krijgen voor de voor- en nadelen van een massieve gitaar en inzicht te krijgen in de verschillende tonen per houtsoort. Ben je al wat verder in je muzikale carrière en zoek je een Spaanse gitaar met de feel van een steel string maar de bespeelbaarheid van een Spaanse gitaar dan is de 2T de gitaar voor jou. Vooral wanneer je van plan bent om je muziek (live) te delen met de rest van de wereld of wanneer je wilt starten met muziek productie.

Juan Salvador 2T

9
9