30 Jun 2021

Review: De Lâg Tramontane T170DCE akoestische dreadnought

instrumenten Review: De Lâg Tramontane T170DCE akoestische dreadnought

Deze week bekijken we de akoestische gitaar Tramontane T170DCE (kijk ook eens naar de Lâg Travel KAE) van het Franse bedrijf Lâg Guitars die de laatste decennia akoestische gitaren maakt. We zagen dit bedrijf al een tijdje geleden met hun smart guitar (Link!) maar nu kijken we naar een gitaar uit hun Tramontane serie, een type gitaar met authentieke Franse gitaarbouwinvloeden.

Tramontane is een Franse uitdrukking die eigenlijk verwijst naar een weersgebeurtenis waarbij de wind uit het noordwesten komt en langs de Middellandse Zeekust waait. Meestal volgt na die weersgebeurtenissen goed weer. En dat is ook wat ze met deze gitaren moeten bedoelen, een goed gebouwde gitaar van hoge kwaliteit met een geweldig geluid. Deze gitaren zijn vrij uniek en zijn vaak voorzien van donkere details, een opvallende rozet, een brede brug en zwarte stemmechanieken. Deze gitaar is bijna volledig van mahonie gemaakt maar heeft toch een massief ceder bovenblad. Deze combinatie zorgt voor een sterke resonantie en geeft een helder en warm geluid.

Specificaties

De T170DCE is een klassieke dreadnought gitaar met cutaway die is voorzien van:

• Rode ceder top
  • Khaya achterkant en zijkanten
  • Khaya nek
  • 20 frets
  • Preamp

Het is natuurlijk een prachtige gitaar, maar zijn ze dat niet allemaal? Het belangrijkste is voor ons in ieder geval het geluid. En geluid is er. We hebben inmiddels een paar Lâg gitaren voorbij zien komen en er valt niet veel meer te zeggen dat dit gewoon geweldige gitaren zijn in hun prijsklasse. De T170 serie is zowel verkrijgbaar in dreadnought als auditorium shape (met en zonder cutaway) en de auditorium is ook verkrijgbaar in de auditorium slim met een open head en nylon snaren.

Audio demo

* Opgenomen met een Focusrite Scarlett CM25 MK3 (condensatormicrofoon)

Dit model is dus voorzien van Khaya zij- en achterkant. Als je je afvraagt wat Khaya is, het is gewoon Afrikaans mahonie dat een vrij gelijkaardige klank heeft als mahonie wat deze gitaar zeer expressieve lage tonen geeft. Gelukkig hebben ze deze gitaar ook voorzien van een massief red cedar bovenblad wat de gitaar een zeer warme en natuurlijke klank en gevoel geeft. Ook zijn de percussieve klanken van deze gitaar super, zeker een aanrader voor gitaristen die graag percussieve klanken in hun muziek gebruiken.

Om het een beknopte beschrijving te geven zou ik zeggen een vrij lage percussieve middleman (dus de focus ligt duidelijk op lage en middentonen). Ze missen een klein beetje diepte in de hogere tonen, maar ik zou dit geen minpunt noemen aangezien het meestal die tonen zijn die het geluid van je akoestische gitaar minder aantrekkelijk maken om het zo te zeggen.

Wat ook opvalt aan deze gitaren is dat ze voor een nieuwe gitaar een relatief lage actie hebben waardoor hij direct heel soepel en makkelijk speelt. Dit model is overigens ook voorzien van een truss rod!

Preamp

Deze gitaar is uitgerust met Lâg zijn Astro-Lag. Dit is een reguliere 3-bands equalizer met een tuner en een fasefunctie die enkele extra functies heeft zoals een middenfrequentie. draaiknop om de middenfrequentie aan te passen en een inkepingsknop om de feedback aan te passen. Ingeplugd klinkt de gitaar erg clean, bij gebruik van de juiste akoestische versterker hoor je bijna geen vervorming van het geluid. En deze extra functies geven je veel mogelijkheden om je klank precies te vormen zoals jij dat wilt.

Conclusie

Geweldige gitaar voor zijn prijsklasse. Hij kan gemakkelijk concurreren met gitaren in de hogere prijsklasse, omdat de algehele afwerking en het geluid gewoon super zijn. Wat ik het leukste vind aan deze gitaar is de warme toon en het percussieve geluid en het feit dat deze gitaren al zijn afgesteld voor lage actie.  Het hout is overigens echt super afgewerkt en alles loopt naadloos in elkaar over (zoals het hoort)!