7 Jul 2021

Review: De Lâg Travel KAE akoestische travel gitaar

instrumenten Review: De Lâg Travel KAE akoestische travel gitaar

Deze week kijken we naar de Tramontane Travel KAE akoestische gitaar (bekijk ook de Lâg T170DCE) van het Franse bedrijf Lâg Guitars. We zagen dit bedrijf al een tijdje geleden met hun smart guitar (Link!) maar nu kijken we naar een gitaar uit hun Tramontane serie, een type gitaar met authentieke Franse gitaarbouwinvloeden.

Tramontane is een Franse uitdrukking die eigenlijk verwijst naar een weersgebeurtenis waarbij de wind uit het noordwesten komt en langs de Middellandse Zeekust waait. Meestal volgt na die weersgebeurtenissen goed weer. En dat moeten ze ook met deze gitaren bedoelen, goed gebouwde gitaar van hoge kwaliteit met een geweldig geluid. Deze gitaren zijn vrij uniek en zijn vaak voorzien van donkere details, een opvallende rozet, een brede brug en zwarte stemmechanieken. De gitaar is volledig gemaakt van mahonie wat de gitaar een helder en warm geluid geeft.

Specificaties

De Travel KAE is een auditoriumvormige reisgitaar die is voorzien van:

• Massieve Khaya top
  • Khaya (gelamineerde) achterkant en zijkanten
  • Khaya nek
  • 20 frets
  • Preamp

Het is tof om eindelijk iemand naast Taylor en Martin een reisgitaar van hoge kwaliteit en geluid te zien maken. We hebben inmiddels een paar Lâg gitaren voorbij zien komen en er valt niet veel meer te zeggen dat dit gewoon geweldige gitaren zijn in hun prijsklasse. Deze Tramontane reisgitaar is ook verkrijgbaar als linkshandige gitaar en er is ook een optie voor een red cedar bovenblad.

Audio demo

* Opgenomen met een Focusrite Scarlett CM25 MK3 (condensatormicrofoon)

Dit model is dus voorzien van een Khaya solid top en Khaya gelamineerde achter- en zijkanten. Als je je afvraagt wat Khaya is, het is gewoon Afrikaans mahonie dat een vrij gelijkaardige klank heeft als mahonie wat deze gitaar zeer expressieve lage tonen geeft. Sommigen zouden zeggen dat ze een volledig solide gitaar willen, maar eigenlijk is het voor een reisgitaar wel fijn dat alleen het bovenblad solid is, want hierdoor heb je meer controle over je stemming.

Wat echt interessant is aan deze gitaar, is dat de achterkant zo is gevormd (rond gesneden) dat het geluid veel beter naar voren komt. Dus voor het relatief kleine formaat van de body geeft het een enorm geluid en ik zou zeggen dat het heel dicht bij de GS Mini komt die je waarschijnlijk kent. Het heeft een relatief kleine toets vanwege de kleinere schaal, maar het is nog steeds goed gezien het feit dat het een reisgitaar is en de topkambreedte vergelijkbaar is met die van een gewone gitaar. Waarschijnlijk raak je hier vrij snel aan gewend. Wat ook opvalt aan deze gitaren is dat ze voor een nieuwe een relatief lage actie hebben waardoor hij direct heel soepel en makkelijk speelt.

De Travel KAE wordt geleverd met een zeer mooie en stevige reis/gig tas die is voorzien van een groot nekondersteunend stuk schuim dat de gitaar echt ondersteunt terwijl hij in de tas zit. De voorkant van de tas heeft veel ruimte om wat extra spullen mee te nemen. Dit model is overigens ook voorzien van een truss rod!

Preamp

Deze gitaar is uitgerust met een Micro-Lag van Lâg Guitars. Dit is een compactere 2-bands equalizer met een tuner en een volume. Ingeplugd krijg je wat meer hoge tonen dan akoestisch, maar als je de treble helemaal naar beneden draait, kun je nog steeds die sweet low krijgen. Bij gebruik van de juiste (akoestische) versterker hoor je bijna geen vervorming van het geluid. Omdat dit een veel kleinere voorversterker is, maakt deze gebruik van de CR2032 batterijen die een kortere levensduur hebben dan die 9V batterijen. Zorg er dus voor dat je altijd wat reservebatterijen meeneemt.

Conclusie

Geweldige gitaar voor zijn prijsklasse, hij kan gemakkelijk concurreren met reisgitaren in hetzelfde segment (en daar boven), omdat de algehele afwerking en het geluid gewoon super zijn. Wat ik het leukste vind aan deze gitaar zijn de lagere diepe tonen en het percussieve geluid en het feit dat deze gitaren al zijn afgesteld voor lage actie. Bovendien doet de kleur van het mahonie me een beetje aan Acacia denken en dat is gewoon een tint die ik mooi vind op een gitaar! Het hout is overigens echt super afgewerkt en alles loopt naadloos in elkaar over (zoals het hoort).